© 2019 site by Ples Energij

KIPARKA

LEYA Marinčič

V Leyi Marinčič je že od otroštva tlela ustvarjalna iskrica in prvi poskusi so razkrili njen bogat ustvarjalni potencial. Ta jo je v najnovejšem času povsem osvojil in zvabil v svet kiparstva. Na ustvarjalno pot se je podala na samosvoj, povsem eksperimentalen način. Tako njena dela premorejo izrazito inovativnost. Nastajajo iz teratona, steklenih vlaken in drugih povsem nekonvencionalnih kiparskih materialov. Pigmenti brona in bakra pa jih po skrbni površinski obdelavi pripeljejo k vizualnim učinkom, značilnim za artefakte, narejene s tovrstnimi kovinami. Z intenziviranji površinske »patine« in z osvetljavami se krepi trodimenzionalna nazornost in slikovitost posameznega živalskega lika. Njeni vsebinski in likovni akterji so zmaji (»Ljubljančki«), konji in bik. Njihove podobe so pravi zaklad različnosti, saj izvirno variabilno spreminjajo svojo pojavno obliko in položaj ter razkrivajo najrazličnejša stanja in nravi. So tako karakterno zgovorne, da učinkujejo celo kot pravi portreti.

Avtorice se ob zaključenem ustvarjalnem aktu še posebej zaveda, kako pomembne so prezentacije posameznih kipov, kako pomembna je njihova namestitev na podstavke. Ti predstavljajo temelj, na katerem se tako forma kot vsebina v polnosti osmislita. V podstavku, ki je graniten, lesen ali pa iz inoxa, se namreč napoveduje življenje kiparske stvaritve z vsemi njenimi svojstvenostmi, podstavek in kip pa se povežeta v neločljivo celoto.

Leyina dela temeljijo na upodobitvah živali, a ustvarjena so sproščeno, izrazno zanimivo in močno, izvirajoč iz drznih rešitev, ki razkrivajo avtoričino željo po snovanju dinamičnih in fantazijsko bujnih form. Že v enem samem artefaktu je narejen širok interpretativni razpon, ki zasnovo figur vodi od prepoznavnih oblik, postavljenih v okvire klasičnega figuralnega podobotvorja, pa do abstraktno izživetih, od volumetričnega bistva do skoraj ploskovno obravnavanih robov, od skrbne, delno stilizirane modelacije do sproščenih, odprtih obrisov, od gladkih do strukturalno naglašenih površin. V delih je inertnost le hipno stanje, saj ustvarjalka nezadržno stremi po objektivizaciji dinamike.

 

Umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka Anamarija Stibilj Šajn

JUŽNA KOREJA, Certifikat o razstavljeni skulpturi Ajda, Razstavljena skulptura Muzejski zbirki na Kangwonski Nacionalni Univerzi v Južni Koreji v letu 2018